całkowite zachmurzenie 7.57 °C, całkowite zachmurzenie

Youtube

Menu

Nowa propozycja w sprawie łącznika

Poleć: Facebook Twitter Google + Wykop
Pojawiła się nowa możliwość budowy łącznika drogowego, który rozwiązać ma problem ruchu samochodów ciężarowych poruszających się ulicami Sławkowa i Strzemieszyc do terminali szerokiego toru. Spotkanie w tej sprawie zorganizowane zostało w piątek 2 października w Katowicach.
Janusz Mróz
Foto: Janusz Mróz
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 3 minuty

Spotkanie w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego to dalszy ciąg działań, prowadzonych po podpisaniu na początku lipca porozumienia pomiędzy Sławkowem, Dąbrową Górniczą i powiatem będzińskim.

Spotkanie w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego to dalszy ciąg działań, prowadzonych po podpisaniu na początku lipca porozumienia pomiędzy Sławkowem, Dąbrową Górniczą i powiatem będzińskim. W spotkaniu z wicemarszałkiem województwa Dariuszem Starzyckim, dyrektorami branżowych departamentów i przedstawicielem Zarządu Dróg Wojewódzkich wziął udział poseł Robert Warwas i burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk.

Na zdjęciu, na tle ścianki z herbem województwa stoją od lewej strony: burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk, wicemarszałek województwa śląskiego Dariusz Starzycki oraz poseł Robert Warwasfoto: Janusz Mróz

Obecnie przedstawiona propozycja może okazać się kompromisem pomiędzy pierwotnie planowaną budową ponadpiętnastokilometrowego łącznika S1 i Euroterminala z DK94 a rozwiązaniem tymczasowym, zaproponowanym przez samorządowców podczas konferencji z 2 lipca.

- W największym skrócie mówimy o tym, by pierwotną koncepcję budowy całego łącznika od S1 i terminali przeładunkowych do DK94 podzielić na etapy i w pierwszej kolejności zająć się częścią biegnącą od DK94 w Sławkowie do Euroterminala. Proponowany przez nas odcinek ma długość 5 km. Rozwiązanie to, choć droższe niż pomysł który przedstawiliśmy 2 lipca, ma tę zaletę, że nie będzie tymczasowe, a droga w zasadzie w całości biegłaby przez tereny niemieszkalne Sławkowa. Propozycja ta jest zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Sławkowa, a dodatkowo rozwiązywałaby ona problem bezpośredniego skomunikowania stacji PKP LHS z drogą DK94 – wyjaśnia burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk. W przyszłości, jak zauważa burmistrz Sławkowa, nie będzie również technicznego problemu, by dobudować brakującą część 11 km łącznika od Euroterminala do S1 w Sosnowcu.

Nowa koncepcja budowy łącznika DK94 z terenami terminali przeładunkowych szerokiego toru

Zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego województwa śląskiego na terenie Sławkowa łącznik miałby być zarządzany przez wojewódzki zarząd dróg. Teraz ruch należy do samorządu województwa i Ministerstwa Infrastruktury. Problemem pozostaje pozyskanie środków. Szacunkowy koszt inwestycji to około 180 mln zł. Szansę na sfinansowanie budowy łącznika samorządowcy dostrzegają we wpisaniu jej w Krajowy Plan Odbudowy, który jest częścią nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2021-2027. Konieczny wkład własny mógłby z kolei pochodzić z planowanego uruchomienia Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

Najważniejsza w całym pomyśle jest rola marszałka województwa. W najbliższym czasie musi on podjąć bowiem decyzję o zgłoszeniu inwestycji do zatwierdzenia na szczeblu rządowym jako jednego z tak zwanych „projektów kluczowych” Krajowego Planu Odbudowy. Mają one wtedy niemal stuprocentową szansę realizacji. Burmistrz Sławkowa i prezydent Dąbrowy Górniczej zaapelowali o to w skierowanym do marszałka Jakuba Chełstowskiego piśmie „Brak budowy wnioskowanego przez nas łącznika, w ciągu kilku najbliższych lat doprowadzi do całkowitej degradacji lokalnego układu drogowego, co przy uwzględnieniu rosnącego niezadowolenia społecznego, spowoduje utratę przez nasz region istotnych impulsów rozwojowych wynikających z Nowego Jedwabnego Szlaku. Powstanie łącznika Euroterminala z DK94 to jedyna szansa, by ten potencjał gospodarczy wykorzystać dla rozwoju województwa śląskiego i kraju.” – podkreślili.

- Sprawa łącznika do Euroteminala jest tematem, który z różnych powodów nie został rozwiązany przez wiele lat. Uzasadnione niezadowolenie i coraz większa determinacja mieszkańców Dąbrowy Górniczej i Sławkowa będące wynikiem rosnącej liczby samochodów ciężarowych dojeżdżających do terminali w Sławkowie drogami lokalnymi spowodowały, że wspólnie z burmistrzem Sławkowa i prezydentem Dąbrowy Górniczej podjęliśmy się działań, które mam nadzieję doprowadzą do powstania takiego połączenia. Nasze wspólne działania z ostatnich tygodni traktuję jako nowe otwarcie dla rozwiązania tego problemu. Po przeprowadzonych rozmowach mogę potwierdzić, że zarówno w Ministerstwie Infrastruktury, jak i w urzędzie marszałkowskim w Katowicach jest przekonanie, że ten problem trzeba w końcu rozwiązać – podsumowuje zorganizowane w urzędzie marszałkowskim spotkanie poseł Robert Warwas.

Przed spotkaniem w urzędzie marszałkowskim koncepcja budowy łącznika była omawiana pod koniec września przez samorządowców Sławkowa i Dąbrowy Górniczej, posła Roberta Warwasa z przedstawicielem PKP LHS Zbigniewem Tracichlebem. Spółka ta włączona jest w korytarz Nowego Jedwabnego Szlaku. Na spotkaniu w Sławkowie prezes LHS zadeklarował pomoc w rozmowach o tej propozycji na poziomie właściwych tematycznie ministerstw.

 

Poleć: Facebook Twitter Google + Wykop
Drukuj Drukuj do pdf

Polecamy

 Mapa

Mapa

Rozumiem

Ten serwis internetowy wykorzystuje pliki cookies.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w "Polityce prywatności"

Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.